Reklama outdoorowa

Nie wyobrażamy sobie współczesnego otoczenia bez reklam zewnętrznych. Na stałe wpisały się one w pejzaż miast i stanowią jedno z najważniejszych narzędzi nowoczesnego marketingu.

Głównym zadaniem reklamy outdoorowej jest przyciągnięcie uwagi odbiorcy w jak najkrótszym czasie, przy czym dobry outdoor powinien być elementem zdobiącym, a nie oszpecającym otoczenie. Najwięcej reklam zewnętrznych umieszcza się przy trasach największego ruchu. Mimo że w takich miejscach dość trudno się na nich skupić, to dobra reklama OOH (out of home) może być lepiej zapamiętana niż spot telewizyjny.

Outdoor ma także przeciwników. Uważają oni, że takie reklamy są mało interesujące, rozpraszają uwagę kierowców, zaśmiecają środowisko. Zwolennicy natomiast twierdzą, że dzięki dobrze wkomponowanemu w krajobraz outdoorowi ulice miast są ładniejsze i bardziej kolorowe. Tak czy owak, reklama OOH z punktu widzenia firmy jest korzystną formą jej promocji ze względu na niewysoki koszt dzierżawy miejsca w stosunku do liczby odbiorców.

Form reklamy outdoorowej jest sporo – od wielkoformatowych siatek i banerów foliowych na budynkach, poprzez reklamy na przystankach, billboardy, citylighty do reklam w postaci grafik malowanych na budynkach (murali). Te ostatnie wyodrębniły osobną gałąź sztuki – street art. reklamowy. Dobrze stworzony mural jest doskonale wkomponowany w otoczenie, stanowi jego element dekoracyjny, podkreśla architekturę obiektu, na którym się znajduje, nie tracąc przy tym niczego ze swojej funkcji podstawowej – promocji firmy.

Zasady umieszczania reklam outdoorowych w przestrzeni publicznej są uregulowane prawnie. Każda musi być wykonana zgodnie z prawem budowlanym i sztuką budowlaną, z przepisami o drogach publicznych i ochronie środowiska. Musi także uwzględniać założenia planu zagospodarowania przestrzennego w danym mieście/gminie. Jeżeli chodzi o treść (tekstową lub graficzną) reklamy OOH, nie może ona naruszać prawa, dobrych obyczajów, musi być prawdziwa i rzetelna. Nie może naruszać godności człowieka i zawierać elementów jakiejkolwiek dyskryminacji.

Post Author: Iza Mięciel