Reklama na blogach 

Blogi są jednym z bardziej skutecznych narzędzi marketingowych. Cieszą się one stale rosnącą popularnością. Zarówno firmy, jak i osoby prywatne prowadzą własne blogi, ale także reklamują się na innych. Jak to działa?

Eventy
Większe i bardziej znane podmioty często organizują różne wydarzenia o charakterze promocyjnym – pokazy, szkolenia, zbiórki charytatywne, imprezy tematyczne. Gośćmi na nich bywają sławne osobistości, aktorzy, celebryci, a także znani blogerzy. Np. pokaz kolekcji słynnego projektanta mody nie może obejść się bez udziału popularnych blogerów modowych. W wielu wypadkach producenci darowują blogerom prezentowane na imprezach artykuły w celu wykorzystania ich do stylizacji zamieszczanych na blogach.

Bannery
Jest to najpospolitsza forma reklamy na blogu. Mogą zawierać tekst (slogan reklamowy), grafikę, zdjęcie bądź animację. Są odsyłaczami (linkami) do reklamowanych stron. Bannery umieszczane są w różnych miejscach, a również od umiejscowienia – obok powierzchni – zależy wysokość opłaty za reklamę. Właściciel bloga w specjalnej zakładce zamieszcza cennik uwzględniający powierzchnię i miejsce, a także czas emisji bannera. Bannery dynamiczne, zawierające animację, są skuteczniejsze od statycznych.

Testowanie produktów
Istnieją dwie formy promowania produktów za pomocą testów. Pierwsza to zakup określonego produktu przez blogera i zamieszczenie recenzji. Jest to o tyle ryzykowne dla producenta, że nie ma on wpływu na treść opinii. Druga to sytuacja, kiedy producent podpisuje z blogerem umowę, na mocy której dostarcza mu nieodpłatnie produkt (zwykle na własność), zaś bloger tworzy recenzję. W przypadku niezadowolenia z produktu bloger może odstąpić od jej zamieszczenia. Skuteczność takiej reklamy zależy głównie od popularności bloga.

Buzz marketing
Jest to zasygnalizowanie istnienia określonego produktu, np. krótka informacja o marce, bez dodatkowych komentarzy, wsparta np. zdjęciem. Dobrym przykładem jest blog kulinarny, na którym umieszczona jest stylizacja kuchni z wyraźnie widoczną półką z przyprawami konkretnej marki, albo blog modowy, gdzie stylizacja zawiera reklamowaną odzież lub obuwie. Najpopularniejsi, liczący się w danej branży blogerzy często otrzymują reklamowane produkty w prezencie.

Konkursy
Bloger ogłasza konkurs z nagrodami, których fundatorem jest producent reklamowanych artykułów. W opisie zasad konkursu wymienione są nazwy produktów i marki, może być podany link do strony producenta. W zależności od umowy, autorem pytań konkursowych może być bloger lub producent. Pytania dotyczą oczywiście producenta i jego oferty. Laureaci konkursu stają się właścicielami produktów i mogą poszerzyć grono klientów firmy.

Post Author: Iza Mięciel