Nadchodzi kres mediów drukowanych

Miniony wiek nie był dla gazetowych dzienników czy magazynów czasem łatwym – z pozycji najważniejszego medium, dostarczającego najświeższych informacji o świecie czy regionie w porannych czy popołudniowych wydaniach, regularnie przechodziły one na dalszy plan ustępując miejsca radiu, telewizji, a w końcu także internetowi. I to właśnie ów ostatni konkurent prasy drukowanej ma wkrótce, jak się powszechnie uważa, doprowadzić do jej ostatecznej śmierci. Czy wobec dostępności poprzez sieć www do najświeższych newsów non stop papierowy format format prasy faktycznie nie ma jakichkolwiek szans na przetrwanie?

Medium nie na czasie
Według ekspertów specjalizujących się w tematyce mediów, ostateczne wstrzymanie druku gazet może nastąpić już w 2025 roku – papierowy nośnik informacji ma wówczas zacząć naturalnie odchodzić wraz z przedstawicielami ostatniego pokolenia, które było do niego przyzwyczajone. Głównym targetem mediów stanie się za to wówczas dzisiejsza młodzież, oczekująca błyskawicznego dostępu do najświeższych informacji, a pod tym względem format papierowy nie ma szans doścignąć internetu.

Nie taki diabeł straszny…
Warto jednak pamiętać, że wypowiedzi o podobnym tonie dały się słyszeć w niezbyt odległej przeszłości niemal za każdym razem, kiedy nowatorskie rozwiązania technologiczne zdobywały popularność kosztem swoich poprzedników. Tymczasem upowszechnienie aparatów cyfrowych nie doprowadziło do wymarcia analogowego sprzętu fotograficznego. Co więcej, dziś to właśnie fotografia analogowa cieszy się największą estymą. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku formatów muzycznych – możliwość pobrania z internetu doskonałej jakości plików nie przeszkodziła w renesansie zainteresowania płytami winylowymi, które obecnie notują kolejne rekordy sprzedaży. Tego typu przykłady można mnożyć, a wszystkie one nasuwają prosty wniosek – mimo rozwoju najnowszych technologii ludzie cenią sobie świat „analogowy” i związane z nim gadżety, kojarzące się z wyższą jakością.

O ile więc w najbliższych latach nie ma co liczyć na powrót czytelnictwa prasy drukowanej do poziomu sprzed kilkudziesięciu lat, o tyle wieszczenie jej rychłego i absolutnego końca jest raczej przesadnie pesymistyczne. Nawet jeśli w dużo mniejszych nakładach, media papierowe z pewnością jeszcze długo będą funkcjonować na rynku, najprawdopodobniej jako produkt ekskluzywny, ale stanowiący wysokiej jakości alternatywę dla serwisów internetowych, w których dążenie do jak najszybszego opublikowania newsa coraz częściej odbija się na jego jakości.

Post Author: Iza Mięciel