Fenomen szafiarek

„Szafiarki” są to młode osoby, niemal wyłącznie dziewczyny/kobiety, które prezentują w sieci swoje prywatne stroje. Pierwszą z nich była Amerykanka Cory Kennedy. „Szafiarki” komponują oryginalne stylizacje z ubrań znalezionych w sklepach second hand, na strychach, szafach krewnych i znajomych. W Polsce pierwszą „szafiarką” (i autorką tego określenia) była Ryfka, właścicielka bloga Szafa Sztywniary, który pojawił się w 2007 roku.

„Szafiarki” są amatorkami, pasjonatkami mody. Na co dzień pracują zawodowo, chodzą do szkół, studiują. Nie mają na ogół jednego, określonego stylu. Swoje zestawy, które następnie prezentują na blogach, komponują z tego, co akurat uda im się wyszperać w ciucholandach albo na bazarach. A ich blogów wciąż przybywa, Internet pełen jest mniej lub bardziej trafionych stylizacji. Marzeniem niemal każdej „szafiarki” jest wejście w świat wielkiej mody i showbiznesu, a co za tym idzie – pieniędzy. Niestety, bez nowatorskich pomysłów lub przeboju, który „chwyci” na rynku, większość z nich zakończy karierę na blogowaniu. Prawdziwy sukces osiągną nieliczne. Z polskich „szafiarek” najbardziej znane to Jessica Mercedes, Maffashion i Macademian Girl, które są rozpoznawalne także poza naszym krajem.

Co jest tego przyczyną? Przede wszystkim brak profesjonalnego warsztatu. Większość „szafiarek” kieruje się w swoich stylizacjach wyłącznie intuicją, brak im kreatywności i orygina